mandag den 25. april 2016

Den Tseut

Købt for €1,45 hos Bierhalle Deconinck, 8570 Vichte for 33 cl. flaske.

Ægte mikrobryggeri i landsdelen Meetjesland, 20 km nord for Gent, tæt på den nederlandske grænse - selvfølgelig røg den ned i kurven, har altid haft en forkærlighed for svin.
 
Bryggeriets præsentation:
Huisbrouwerij Det Tseut er en lille håndværk bryggeri i landsbyen Oosteeklo. Navnet "den Tseut" henviser til navnet på stedet Oosteeklonaren, svinene. Oosteeklo er en svine kommune og The Tseut er dialekt for svin.
Vi startede i juni 2008. Brygning er i mit blod, begge mine bedstefædre var aktive i bryggeriindustrien. Min bedstefar var brygger hos Van Hoorebeke i Assenede, enarbejdede på malteriet Boekhoute.Jeg har selv en uddannet på High School i Gent, hvilket gjorde stor forskel. Så jeg designede min egen bryginstallation.
Stefan og Ria
Bryggeriets beskrivelse:
En mørk lys og lidt tåget øl, fuld malt, let bitter med let sød eftersmag.
Husets bryg.
Alc. 6,5%
Kraftig skum. Aroma af karamel, krydderier og frugt. Mellem karboneret, ufiltreret.

Smag af let sød malt og karamel, går over i krydderier og mørke frugter. Svagt humlet, sød.

Orangefarvet, men tildeles Belgisk Brown Ale kategotien pga. gæren mest smages som mørk, men det er en blanding af lys/brown. Der opstår en fornemmelse af sydtysk mørk pilsner (Dunkel), mon ikke der er brugt stor potion munich malt? Gæren er til gengæld typisk belgisk med mørke frugter. God fylde og kraft, den store del munich malt gør den samtidig lidt speciel. 4 glas!

Bryggeri: Huisbrouwerij Den Tseut
Øltype: Belgisk Brown Ale
Ingredienser: Vand, by
gmalt (pilsner og munich), humle (Challenger, Goldings, Saaz fra Poperinge), gær
ABV: 6,5 % 


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar