mandag den 3. december 2012

Jacobsen Abbey Ale


Købt på tilbud for 90 kr. for tre i Føtex. for 75 cl. flaske.
Fra etiket:
Abbey Ale er brygget på Husbryggeriet Jacobsen efter den originale Semper Ardens opskrift fra 2001. Øllet er ufiltreret og fremstår rødbrunt med en prægtig cremret skumkrone. Duften har tydelig præget af frugtige og let krydrede noter af solbær, anis og orange, suppleret med en let brændt karakter fra de tilsatte malte. Smagen er velbalanceret over imod det sødlige, og har en blød mundfylde.
 Fra RateBeer:
Abbey Ale er en overgæret mørk øl brygget på Husbryggeriet Jacobsen med inspiration i de mørke belgiske klosterøl.
Øllet fremstår ufiltreret og rødbrunt med en tæt beige skumkrone. Smagen er fyldig og sødmefulde med en anelse tørhed i finishen, men ingen bitterhed. Duften er overvejende frugtig med rige noter af figner, banan, anis og en smule vinøsitet.
Svagt skum. Aroma af karamel. Svagt karboneret.

Smag af karamel. Lidt tør, let bitter. Ens oplevelse gennem hele smagsforløbet. Svagt humlet.

Jeg er overrasket. Måske det skyldes Carlsbergs dygtige og dyre markedsføring. Jeg mindes et interview fra marketingschefen, da Semper Ardens introducerede denne øl: "Folk har længe spurgt Carlsberg, hvorfor de ikke kunne brygge så gode øl som i Belgien. Hermed har vi bevist, at det har vi hele tiden kunnet"! Det skal ikke være nogen hemmelighed, én af mine favorit discipliner er Abbey/Mørk Stærk Belgisk Ale - og jeg havde virkelig set frem til denne. Indrømmet, jeg har lige drukket en Lys Stærk Begisk Alle fra eget hjemmebryg inden denne test - men den burde ikke smadre mine smagsløg.

Efter at have genlæst Carlsbergs præsentation igen stiger min desperation. Jeg har nu smagt øllet fra 5-10 grader for at finde den rette temperatur - uden held. Det er ganske enkelt umuligt for mig at finde alle de smagsnuancer, Carlsberg lover. Jeg finder kun halvtør karamel. Mundfylden er svag ved kold temperatur, bliver bedre med varmen - til gengæld bliver karamellen så endnu mere udbredt. Den bliver i øvrigt ALDRIG sød. Ja, den er blød - men kedelig og karakterløs. Måske snød Carlsberg folk i 2001, men både opskrift og reklamegassen bør få en opdatering!!!

Bryggeri: Husbryggeriet Jacobsen (Carlsberg)
Øltype: Mørk Stærk Belgisk Ale
Ingredienser: Vand, bygmalt, glukosesirup, humle, gær og kulsyre
ABV: 7,3 %
FG: 1006


Ingen kommentarer:

Send en kommentar